Sociodemographic and behavioral aspects in the consumption of organic foods

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18378/rvads.v17i3.9217

Keywords:

Consumer behavior, Consumer profile, Food consumption

Abstract

The objective of this research was to characterize consumers and non-consumers of organic food in terms of sociodemographic and behavioral aspects, identifying the variables that most affect consumption. This is a qualitative, cross-sectional descriptive study, with a non-probabilistic convenience sample. For this purpose, an online questionnaire was used, which was applied to people aged 18 years or over, consumers of organic or non-organic foods, living in Brazil, who had access to e-mail or social networks; carried out from February to April 2021. The data collected were analyzed using descriptive and association statistical techniques. A total of 3,342 people participated in the survey, 2,546 (76%) consumers of organic food and 796 (24%) non-consumers. Being a consumer or not of organic food showed a significant relationship with the variables age group, marital status, number of children, family income, responsible for purchases and in relation to knowing its concept. The biggest motivations for consumption were the affordable price and health, with the highest indication as a limitation, the high price. Both consumers and non-consumers of organic foods are unaware of its concept, with price being the most relevant aspect for its acquisition. Knowledge of these aspects can contribute to the improvement of public policies aimed at this market niche.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL, Ministério do Estado da Agricultura, Pecuária e Abastecimento. Departamento de Sistemas de Produção e Sustentabilidade do Ministério da Agricultura, Pecuária e Abastecimento. Decreto nº 6.323, de 27 de dezembro de 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2007/Decreto/D6323.htm .Acessado em: 12 jul. 2022.

BRASIL, Ministério da Saúde. Departamento de Atenção Básica, Secretaria de Atenção à Saúde, Guia alimentar para a população brasileira. 2ed. Brasília: Ministério da Saúde; 2014. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/guia_alimentar_populacao_brasileira_2ed.pdf. Acessado em: 10 jul. 2022.

BOMFIM, A. C. S.; SAMBIASE, M. F. Hábitos alimentares e acessibilidade como fatores influenciadores do consumo de orgânicos. Revista Jovens Pesquisadores, 18, 1(34), 2021.

CHAVES, V. M; LIMA, C. H. R.; DOS SANTOS, A. C. F.; DE BRITO, A. N. M.; SANTOS, T. O.; DE OLIVEIRA, L. M. M.; QUARESMA, J. L. Perfil dos consumidores de alimentos orgânicos emu ma loja de Teresina – PI. RECIMA21, 2(10): e210813, 2021. https://doi.org/10.47820/recima21.v2i10.813

CHEN, J.; LOBO, A.; RAJENDRAN, N. Drivers of organic food purchase intentions in mainland China – evaluating potential customers' attitudes, demographics and segmentation. International Journal of Consumer Studies, 38(4):346-356, 2014. https://doi.org/10.1111/ijcs.12095

EBERLE, L. F.; ERLO, L. F.; MILAN, G. S.; LAZZARI, F. Um estudo sobre determinantes da intenção de compra de alimentos orgânicos. Revista de Gestão Social e Ambiental, 13(1):94-111, 2019. http://dx.doi.org/10.24857/rgsa.v13i1.1759

FANTE, C.; GALLINA, L. S.; CONFORTIN, F. G.; LUTINSKI, J. A. Perfil e preferências dos consumidores de produtos em feiras livres na cidade de Chapecó (SC). Revista Saúde (Santa Maria), 46(1), 2020. https://doi.org/10.5902/2236583441701

FERNANDES, N. P.; LUNARDI, G. L.; ROCHA, A. F.; SAMÁ, S. Comportamento do consumidor de alimentos orgânicos: um modelo baseado em influenciadores diretos e indiretos. Revista de Gestão Social e Ambiental, 14(2):48-64, 2020. https://doi.org/10.24857/rgsa.v14i2.2302

GUILHEM, L. T.; MARANDOLA, M. E. Estudo sobre os consumidores de alimentos orgânicos do município de londrina-pr. Revista Terra & Cultura: Cadernos de Ensino e Pesquisa, 28(55):29-38, 2012.

HORI, A. N.; INOUE, P. H.; CASTRO, M. A. S. Dificuldades e desafios da comercialização de produtos orgânicos – um estudo na cidade de Ourinhos – SP. Revista de Gestão e Estratégia, 1(3):73-82, 2021. http://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/5049

IWAYA, G. H.; STEIL, A. V. Variáveis sociodemográficas e os consumidores de alimentos orgânicos no Brasil. Revista Administração em Diálogo, 23(1):54-66, 2021. https://doi.org/10.23925/2178-0080.2021v23i1.47915

LUCIAN, R.; DORNELAS, J. S. Mensuração de atitude: proposição de um protocolo de elaboração de escalas. Revista de Administração Contemporânea, 19(2):157-177, 2015. https://doi.org/10.1590/1982-7849rac20151559

MENDONÇA, R. D.; LOPES, M. S.; FREITAS, P. P.; CAMPOS, S. F.; DE MENEZES, M. C.; LOPES, A. C. S. Monotonia no consumo de frutas e hortaliças e características do ambiente alimentar. Revista Saúde Pública, 53:53-63, 2019. https://doi.org/10.11606/S1518-8787.2019053000705

MESQUITA, Z.; SÁ, D. M. A. T.; FARIAS, M. D. P.; ARAÚJO, P. G. L. Análise do perfil de compra e consumo de produtos orgânicos em Sobral-CE. In: ANDRADE, F. J. E. T.; MORAES, G. M. D.; QUEIROZ, H. G. S. (Orgs.). Gestão da qualidade e segurança dos alimentos: coletânea de pesquisas acadêmicas. Sobral-CE: SertãoCult, 2020:101-118. https://doi.org/10.35260/87429007p.101-118.2020.

MOTA, D. M.; VIGO, Á.; KUCHENBECKER, R. D. S. Recomendação de códigos da CID-10 para vigilância de reações adversas e intoxicações a medicamentos. Ciência & Saúde Coletiva, 23(9):3041-3054, 2018. https://doi.org/10.1590/1413-81232018239.20692016

MOURA, C. C. M.; PIRES, C. V.; MADEIRA, A. P. C.; MACEDO, M. C. C. Perfil de consumidores de alimentos orgânicos. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, 9(9), 2020.

OLIVEIRA, A. S.; SILVA, M. A. R.; BOAS, L. H. D. B. V.; BORGES, R. C.; DA SILVA MEDEIROS, F. D. A.; NACIF, L. O. Comportamento do consumidor de alimentos orgânicos baseado nas relações entre atributos-consequências-valores. Research, Society and Development, 11(6): e38411629173, 2022. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v11i6.29173.

OLIVEIRA, T. H. L.; DA SILVA, R. L.; AOYAMA, E. A. Viabilidade financeira no consumo de alimentos orgânicos. Revista Brasileira Interdisciplinar de Saúde, 2(4):82-85 2020.

PASQUALOTTO, C.; SAMPAIO, C. H. Mudanças no processo de compra e consumo de alimentos orgânicos durante a pandemia do COVID-19. Iheringia, Série Botânica, 77: e2022007, 2022. https://doi.org/10.21826/2446-82312022v77e2022007.

RODRIGUES, D. D.; MACHADO, J. G. C. F. Produção acadêmica brasileira em comportamento do consumidor de produtos orgânicos: análise dos eventos ENANPAD e SOBER no início dos anos 2000. Revista Inovação & Conhecimento, 1(1), 2020.

SINDELAR, F. C. W.; BARDEN, J. E.; FEIL, A. A.; DALMORO, M.; DA SILVA CYRNE, C. C. O perfil de consumo e percepção em relação aos alimentos orgânicos dos consumidores gaúchos. Revista Brasileira de Agroecologia, 13(5):210-225, 2018. https://doi.org/10.33240/rba.v13i5.22820.

SOUZA, K. J. C; FILHO, R. A. M; SANTOS, V. H. S; MELO, A. S; CALVALCANTI, A. M. Perfil dos consumidores de produtos orgânicos no Brasil. p. 86. In: ANDRADE, D. F et al. Sustentabilidade e Responsabilidade Social em foco – Volume 4/Organização Editora Poisson – Belo Horizonte - MG: Poisson, 2018. https://doi.org/10.5935/978-85-93729-64-5.2018B001.

SOUZA, R. S.; ARBAGE, A. P.; NEUMANN, P. S.; FROEHLICH, J. M.; DIESEL, V.; SILVEIRA, P. R.; SILVA, A. D.; CORAZZA, C.; BAUMHARDT, E.; LISBOA, R. D. S. Comportamento de compra dos consumidores de frutas, legumes e verduras na região central do Rio Grande do Sul. Ciência Rural, 38(2), 2008. https://doi.org/10.1590/S0103-84782008000200034.

Published

01-07-2022

How to Cite

RIBEIRO, L.; SILVEIRA, C. da S.; HELBIG, E. Sociodemographic and behavioral aspects in the consumption of organic foods. Revista Verde de Agroecologia e Desenvolvimento Sustentável, [S. l.], v. 17, n. 3, p. 186–192, 2022. DOI: 10.18378/rvads.v17i3.9217. Disponível em: https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/RVADS/article/view/9217. Acesso em: 3 may. 2024.

Issue

Section

INTERDISCIPLINARY