Objective structured clinical examination in the perception of medical students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18378/rebes.v13i2.9736

Keywords:

Assessment, Clinical skills, Medical skills, OSCE

Abstract

The OSCE is a methodology for evaluating clinical competences based on the direct observation of the performance and interaction of the doctor/student/patient, over a set of seasons. Every student-based teaching process needs to reflect student satisfaction on the assessment format. Thus, the study aimed to evaluate the students' perception of the OSCE tool. This is a quantitative and qualitative, descriptive and exploratory research with data collected through a semi-structured questionnaire. The sample consisted of 40 students of the 9th period of Medicine. The OSCE was carried out at the Realistic Simulation Center and its circuit consisted of two Collective Health stations and two Urgency and Emergency stations, replicated three times. After the evaluation, the students answered the instrument containing 32 questions. The questions permeated the perceptions of those evaluated about the OSCE, the stations, the evaluators, the evaluation process, regarding learning and post-evaluation feelings. Data were tabulated and applied to absolute and relative frequency distribution. The results show that in the general perception of the tool there was a frequency of 50% on the awareness of the participants regarding the importance of this assessment for learning. With regard to the perception of the OSCE stations, and its assertion “emotional interferes with performance” showed 75% agreement. The word anxiety was the most prevalent. The results allow concluding a positive trend in the perception of the method in clearly evaluating learning, however, the emotional state compromises the performance during the evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiane de Oliveira Bolina, Faculdade de Medicina IMEPAC Itumbiara, Itumbiara, Goi´ás

Bióloga pelo ILES/ULBRA Itumbiara, Mestre em Agronomia pela UTFPR Pato Branco e Doutora em Agronomia pela UNESP de Botucatu. Docente da Faculdade de Medicina IMEPAC Itumbiara, Itumbiara, Goiás

Patrícia Roberta dos Santos , Faculdade de Medicina IMEPAC Itumbiara, Itumbiara, Goi´ás

Fisioterapeuta, mestre em Fisioterapia pelo Centro Universitário do Triângulo, Doutora em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de Goiás. Docente da Faculdade de Medicina IMEPAC Itumbiara, Itumbiara, Goiás

Débora Vieira, Faculdade de Medicina IMEPAC Itumbiara, Itumbiara, Goi´ás

Fisioterapeuta, mestre em Biologia Molecular e Funcional pelo Instituo de Biologia (UNICAMP) e Doutora em Ciências pela Engenharia Biomédica/Neuroengenharia pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Docente da Faculdade de Medicina IMEPAC Itumbiara, Itumbiara, Goiás

Herbert Cristian de Souza, Faculdade de Medicina IMEPAC Itumbiara, Itumbiara, Goi´ás

Graduado em Administração de empresas e em Farmácia pelo Centro Universitário do Triângulo, Mestre em Ciências pela Universidade de Franca e Doutor em Biotecnologia e Biodiversidade pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Docente da Faculdade de Medicina IMEPAC Itumbiara, Itumbiara, Goiás

Raphaela Alves Vilela Garcia, Faculdade de Medicina IMEPAC Itumbiara, Itumbiara, Goi´ás

Enfermeira pela Faculdade Santa Rita de Cássia e Mestre em Atenção à Saúde pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás. Docente da Faculdade de Medicina IMEPAC Itumbiara, Itumbiara, Goiás

Rafaela Miranda Proto Pereira, Faculdade de Medicina IMEPAC Itumbiara, Itumbiara, Goi´ás

Médica pela Fundação UNIRG, Mestre em Saúde da Família (PROFSAUDE) e doutoranda em Psicologia pela PUC-Goiás. Docente da Faculdade de Medicina IMEPAC Itumbiara, Itumbiara, Goiás

References

BACHUR, C. K.; CASTRO, L.; BACHUR, J. A.; VEIGA, E. V. Osce: uma estratégia no processo de ensino e aprendizagem para os cursos de graduação na área da saúde: uma revisão integrative. International Journal of Development Research, p. 45211–452015, 2021.

BRAND, H. S.; SCHOONHEIM-KLEIN, M. Is the OSCE more stressful? Examination anxiety and its consequences in different assessment methods in dental education. Eur J Dent Educ., v. 13, n. 3, p. 147-153, 2009.

BRASIL. Portaria nº 982, de 25 de agosto de 2016. Institui A Avaliação Nacional Seriada dos Estudantes de Medicina - Anasem. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 26 ago. 2016. n. 165, Seção 1, p. 16-16.

CARRACCIO, C., ENGLANDER, R. The objective structured clinical examination, a step in the direction of competency-based evaluation. Arch Pediatr Adolesc Med.; v. 154, n. 7, p. 736–741, 2000.

COUTINHO, M. P. L; NÓBREGA, S. M; CATÃO, M. F. F. M. Contribuições Teórico Metodológicas acerca do uso dos instrumentos projetivos no campo das Representações Sociais. In: COUTINHO, M. P. L. (Org.). Representações sociais: Abordagem Interdisciplinar. João Pessoa: Editora Universitária, 2003.

DANTAS, A. K. C. Uso do OSCE como instrumento de avaliação em ginecologia e obstetrícia: percepção dos alunos de medicina da UFRN. 2018. 79f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino na Saúde) Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal. 2018.

GADE, S.; CHARI, S.; GUPTA, M. Perceived stress among medical students: To identify its sources and coping strategies. Archives of Medicine and Health Sciences. v. 2, n. 1. 2014.

GUPTA P, DEWAN P, SINGH T. Objective Structured Clinical Examination (OSCE) Revisited. Indian Pediatr. v. 47, n. 11, p. 911-920, 2010.

KALANTARI, M.; ZADEH, N.L.; AGAHI, R.H.; NAVABI, N.; HASHEMIPOUR, M.A.; NASSAB, A.H.G. Measurement of the levels anxiety, self-perception of preparation and expectations for success using an objective structured clinical examination, a written examination, and a preclinical preparation test in Kerman dental students. J Educ Health Promot. v. 5, p. 6-28. 2017.

LIKERT, R. A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology. v. 22, n. 140, p. 1-55. 1932.

MAJUMDER, Md A. A.; KUMAR, A.; KRISHNAMURTHY, K.; OJEH, N.; ADAMS, O. P.; SA, B. An evaluative study of objective structured clinical examination (OSCE): students and examiners perspectives. Advances in Medical Education and Practice. p. 387–397. 2019.

NEVES, R. S.; BARROS, A. F.; ESPER, M. M. A.; BEZERRA, T. J. N. Avaliação do exame clínico objetivo estruturado (OSCE) por estudantes e docentes de graduação em enfermagem. Com. Ciências Saúde. v. 27, n. 4, p. 309-316. 2016.

RODERJAN, A. K.; GOMEL, B. M.; TANAKA, A. A.; EGG NETO, D.; CHAO, K. B.; NISIHARA, R. M. Competências clínicas do aluno de medicina em urgência e emergência: análise evolutiva através do OSCE. Revista Brasileira de Educação Médica. v. 45, n. 4. 2021.

SILVA, J.C.B.; SILVA, L.C.; LEMOS, M.E.P.; MOTA, S.M.A.; PAULA, W.K.A.S. A percepção dos docentes sobre o exame clínico objetivamente estruturado no ensino-aprendizagem de enfermagem. Pesquisa em Foco. v. 24, n. 2. 2019.

SILVA, P. S.; MIRANDA, P. C. A.; AMARAL, D. C.; FERREIRA, W. F. S.; MUNDIM, M. V.; GOMES, C. C. A influência da ansiedade no desempenho acadêmico no OSCE. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v.7, n.7, p. 71794-7180. 2021.

ZANETTE, J. M., MANGIAVACCHI, B. M., LIMA, C. C. Aplicabilidade do OSCE (Objective Structured Clinical Examination) como método avaliativo: uma percepção dos discentes da Faculdade Metropolitana São Carlos-FAMESC Bom Jesus. Revista Científica Interdisciplinar. v. 6, n. 1. 2021.

ZANETTI, A.C.B.; MOURA, A.A.; ZANETTI, M.O.B.; RAMOS D.; BONELLI M.C.P.; ALCOFORADO, C.L.G.C. Exame clínico objetivo estruturado como ferramenta educacional na área de saúde: revisão integrativa. Rev Baiana Enferm. v. 31, n. 4. 2017.

Published

2023-06-30

How to Cite

Bolina, C. de O., Santos , P. R. dos, Vieira, D., Souza, H. C. de, Garcia, R. A. V., & Pereira, R. M. P. (2023). Objective structured clinical examination in the perception of medical students. Revista Brasileira De Educação E Saúde, 13(2), 163–170. https://doi.org/10.18378/rebes.v13i2.9736

Issue

Section

ARTICLES

Most read articles by the same author(s)