Availability for Interprofessional Education in students at a university in the highlands of Santa Catarina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18378/rebes.v13i2.9826

Keywords:

Interprofessional Education, Students, Health Occupations, Collaborative Learning

Abstract

Interprofessional Education (IPE) aims to bring different professionals together to learn from and about other professions, with the aim of improving health services. The availability of students to learn together is directly reflected in their interprofessional performance. This study evaluated the availability for Interprofessional Education among students in the health area, at a university in the northern plateau of Santa Catarina, seeking to identify differences between participants and non-participants of the Education Program for Work for Health, through the application of the Readiness for Interprofessional Learning Scale (RIPLS). It was an exploratory and descriptive research with a quantitative approach. Data were analyzed using Excel software version 365, for descriptive statistics, and GraphPad Prism version 5.0, and were compared using the ANOVA test. 178 students participated in this research in step 1 and 88 in step 2. For the factor scores, a statistical difference was identified between PET and non-PET, noting that, for RIPLS in step 3, factors 1 and 3 were higher in the group PET and factor 2 were higher in the non-PET group, demonstrating that both groups showed high availability for Factor 1 and 3, and a certain weakness regarding Factor 2. The study reflected availability for collaborative work in both groups, and greater preference for petians. It has been shown that active teaching methodologies positively impact student learning and behavior. The need for future studies is highlighted, which can investigate situations that are not well elucidated as the influence of gender and stage of the course.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, R. G. S.; TESTON, E. F.; MEDEIROS, A. A. A interface entre o PET-Saúde/Interprofissionalidade e a Política Nacional de Educação Permanente em Saúde. Saúde em Debate, v. 43, p. 97-105, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-11042019S108

AZIZ, Z.; TECK, L. C.; YEN, P. Y. The attitudes of medical, nursing and pharmacy students to inter-professional learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, v. 29, p. 639-645, 2011. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.11.287

BARBOSA, G. R. Disponibilidade de estudantes de oito cursos da saúde de uma universidade pública brasileira para a educação interprofissional. 2020. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Ciências Médicas, Campinas, SP, 2020.

BATISTA, N. A. Educação interprofissional em saúde: concepções e práticas. Caderno Fnepas, v. 2, n. 1, p. 25-8, 2012.

BRASIL. Ministério da Saúde. Resolução CNS/MS nº 569, de 8 de dezembro de 2017. Aprova o Parecer Técnico nº 300/2017 que apresenta princípios gerais a serem incorporados nas Diretrizes Curriculares Nacionais de todos os cursos de graduação da área da saúde, como elementos norteadores para o desenvolvimento dos currículos e das atividades didático-pedagógicas, e que deverão compor o perfil dos egressos desses cursos. Diário Oficial União. Brasília, DF, 26 fev. 2018.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão da Educação na Saúde. As contribuições do PET-Saúde/Interprofissionalidade para a reorientação da formação e do trabalho em saúde no Brasil. Brasília: Ministério da Saúde, 2021

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão da Educação na Saúde. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde: o que se tem produzido para o seu fortalecimento? Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2018b.

BRESSAN, M. A. et al. Metodologias ativas no ensino de Saúde: devemos considerar o ponto de vista dos alunos? Revista Docência do Ensino Superior, v. 11, p. 1-20, 2021.

COSTA, D. A. S.; SILVA, R. F.; LIMA, V. V.; RIBEIRO, E. C. O. Diretrizes curriculares nacionais das profissões da Saúde 2001-2004: análise à luz das teorias de desenvolvimento curricular. Interface (Botucatu), Botucatu, v. 22, n. 67, p. 1183-1195, dez 2018. DOI: https://dx.doi.org/10.1590/1807-57622017.0376

COSTA, M. V. A educação interprofissional como abordagem para a reorientação da formação profissional em saúde. 2014. 150 f. Tese (Doutorado em Ciências da Saúde) - Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/19808/1/EducacaoInterprofissionalAbordagem_ Costa_2014.pdf. Acesso em: 15 jan. 2022.

COSTA, M. V.; BORGES, F. A. O Pró-PET-Saúde frente aos desafios do processo de formação profissional em saúde. Interface (Botucatu): comunicação, saúde, educação, Botucatu, v. 19, supl. 1, p. 753-763, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622014.105

COSTA, M. V.; PATRÍCIO, K. P.; CÂMARA, A. M. C. S.; AZEVEDO, G. D.; BATISTA, S. H. S. S. Pró-Saúde e PET-Saúde como espaços de educação interprofissional. Interface (Botucatu): comunicação, saúde, educação, Botucatu, v. 19, supl. 1, p. 709-720, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622014.0994.

COSTER, S.; NORMAN, I.; MURRELLS, T.; KITCHEN, S.; MEERABEAU, E.; SOOBOODOO, E.; AVRAY, L. Interprofessional attitudes amongst undergraduate students in the health professions: a longitudinal questionnaire survey. International journal of nursing studies, v. 45, n. 11, p. 1667-1681, 2008. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2008.02.008

DISPONIBILIDADE. In: OXFORD Languages and Google. [S. l.]: Oxford University Press, 2022. Disponível em: https://www.google.com.br/search?sxsrf=APq-WBtQyQlDg_mmYYi-lUDEp0UBiirWEQ:1649446188850&q=Dispon%C3%ADvel+significado&sa=X&ved=2ahUKEwiijabxmYX3AhXCvJUCHZ4DD_QQ1QJ6BAhIEAE&biw=1366&bih=568&dpr=1#dobs=disponibilidade Acesso em: 01 maio 2022.

FARIAS-SANTOS, B. C. S.; NORO, L. R. A. PET-Saúde como indutor da formação profissional para o Sistema Único de Saúde. Ciência & Saúde Coletiva, v. 22, p. 997-1004, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232017223.15822016

KNECHT-SABRES, L. J.; GUNN, J. F.; CONROY, C.; GETCH, S. E.; CAHILL, S. M.; LEE, M. M.; CIANCIO, M. J.; JASKOLSKI, J.; PALMISANO, L.; KRISTJANSDOTTIR, K. Effectiveness of an interprofessional education event for graduate health professional students. Journal of Allied Health Sciences and Practice, v. 14, n. 4, Artigo. 2, 2016. DOI: https://dx.doi.org/10.46743/1540-580X/2016.1580

NORO, L. R. A.; MOYA, J. L. M. Condições sociais, escolarização e hábitos de estudo no desempenho acadêmico de concluintes da área da saúde. Trabalho, educação e saúde, Rio de Janeiro, v. 17, n. 2, e0021042, 2019. Doi: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00210.

NUTO, S. A. S.; LIMA JÚNIOR, F. C. M.; CAMARA, A. M. C. S.; GONÇALVES, C. B. C. Avaliação da disponibilidade para aprendizagem interprofissional de estudantes de ciências da saúde. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 41, n. 1, p. 50-57, jan. 2017. Doi: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v41n1rb20160018

PEDUZZI, M.; NORMAN, I.; COSTER, S.; MEIRELES, E. Adaptação transcultural e validação da Readiness for Interprofessional Learning Scale no Brasil. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 49, n. spe2, p. 7-15, Dec. 2015. Doi: https://dx.doi.org/10.1590/S0080-623420150000800002.

REEVES, S. Porque precisamos da educação interprofissional para um cuidado efetivo e seguro. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 20, n. 56, p. 185-197, 2016. Doi: https://doi.org/10.1590/1807-57622014.0092

REEVES, S.; PELONE, F.; HARRISON, R.; GOLDMAN, Joanne; ZWARENSTEIN, Merrick. Interprofessional collaboration to improve professional practice and healthcare outcomes. Cochrane Database of Systematic Reviews, v. 6, n. 6, CD000072, 22 jun. 2017. Doi: https://doi.org/10.1002/14651858.CD000072.pub3.

REEVES, Scott; TASSONE, Maria; PARKER, Katherine; WAGNER, Susan J.; SIMMONS, Brian. Interprofessional education: an overview of key developments in the past three decades. Work, v. 41, n. 3, p. 233-245, 2012. Doi: https://doi.org/10.3233/wor-2012-1298

RODRIGUES, Jean Rafael Santos; SOARES, Francisco José Passos; ALCÂNTARA, Rafaela Campos. Perspectivas para a educação interprofissional em um hospital de trauma. CIAIQ2018, v. 2, 2018. Disponível em: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2018/article/view/ 1765/1718. Acesso em: 15 jan. 2022.

ROSSIT, Rosana Aparecida Salvador; FREITAS, Maria Aparecida de Oliveira; BATISTA, Sylvia Helena Souza da Silva; BATISTA, Nildo Alves. Construção da identidade profissional na educação interprofissional em saúde: percepção de egressos. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 22, p. 1399-1410, 2018. Doi: https://dx.doi.org/10.1590/1807-57622017.0184

SAMPAIO, Juliana; SANTOS, Kathya Suenia Diniz; CARVALHO, Pollyanna Oliveira Formiga de; BRONZEADO, Nathália Franca Falcão Dantas; OLIVEIRA, Rosane Ângelo. Pet-saúde e educação permanente: dispositivos potentes na problematização do acolhimento na saúde da família. Revista Brasileira de Ciências da Saúde, v. 18, p. 49-54, 4 nov. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rbcs/article/view/20941. Acesso em: 08 mar. 2021.

SEMESP. Mapa do Ensino Superior no Brasil. 10. ed. São Paulo: SEMESP, 2020. Disponível em: https://www.semesp.org.br/mapa-do-ensino-superior/edicao-10/. Acesso em: 08 mar. 2021.

SILVA, Fernando Antonio Menezes da; CASSIANI, Silvia Helena de Bortoli; FREIRE FILHO, José Rodrigues. Interprofessional Health Education in the Region of the Americas. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 26, e3013, 2018. Doi: https://doi.org/10.1590/1518-8345.0000.3013.

THANNHAUSER, Jennifer; RUSSELL-MAYHEW, Shelly; SCOTT, Catherine. Measures of interprofessional education and collaboration. Journal of interprofessional care, v. 24, n. 4, p. 336-349, 2010. Doi: https://doi.org/10.3109/13561820903442903

TOMPSEN, Natália Noronha; MEIRELES, Everson; PEDUZZI, Marina; TOASSI, Ramona Fernanda Ceriotti. Educação interprofissional na graduação em Odontologia: experiências curriculares e disponibilidade de estudantes. Revista de Odontologia da Unesp, Araraquara, v. 47, n. 5, p. 309-320, out. 2018. Doi: https://dx.doi.org/10.1590/1807-2577.08518.

VERDI, Marta Inez Machado; ROS, Marco Aurélio da, CUTOLO, Luiz Roberto Agea. Modelo biomédico e modelo de determinação social de saúde. Florianópolis: UFSC, 2010. Disponível em: http://ares.unasus.gov.br/acervo/handle/ARES/258. Acesso em: 08 mar.

WHO (World Health Organization). Framework for Action on Interprofessional Education & Collaborative Practice. Genebra, Suíça: WHO; 2010. Disponível em: http://www.who.int/hrh/resources/framework_ action/en/. Acesso em: 08 mar. 2021.

Published

2023-06-30

How to Cite

Valério, M. C. J., & Boller, C. (2023). Availability for Interprofessional Education in students at a university in the highlands of Santa Catarina. Revista Brasileira De Educação E Saúde, 13(2), 177–186. https://doi.org/10.18378/rebes.v13i2.9826

Issue

Section

ARTICLES