Medical Toxicology: Implementation, acceptance and perspectives as a curricular discipline in the medical course

Authors

  • Tatiana Paschoalette Rodrigues Bachur Universidade Estadual do Ceará http://orcid.org/0000-0002-1975-9995
  • Matheus Eugênio de Sousa Lima Universidade Estadual do Ceará
  • Samuel Frota Cunha Universidade Estadual do Ceará
  • Marllon Luiz de Assis Castro Universidade Estadual do Ceará
  • Moacir Cymrot Universidade Estadual do Ceará
  • Gislei Frota Aragão Universidade Estadual do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.18378/rebes.v8i2.5655

Keywords:

Medical education, Curriculum, Undergraduate medical education

Abstract

Medical Toxicology is recognized in Brazil as one of the 57 areas of medical practice. Until 2017, in the course of Medicine of the State University of Ceará (UECE), subjects related to intoxication, poisoning and accidents by venomous animals were approached in different disciplines, since Medical Toxicology was not part of the disciplines offered to the students. From the detection of this deficiency, it was proposed the implantation of Medical Toxicology as an optional discipline. The objective is to report the process of implementation, acceptance and perspectives for the discipline of Medical Toxicology in the UECE Medicine course. The implementation of the discipline took place within the institution's procedures and the first group was offered in the first semester of 2017. After one year of the discipline, the students carried out an evaluation of the same, observing the applicability and the impact on their academic performance. It was observed that a higher load discipline would benefit students' learning in intoxication and poisoning matters. It was concluded that the implementation of the discipline had positive repercussions among the students, but the need for a more practical approach was evidenced.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiana Paschoalette Rodrigues Bachur, Universidade Estadual do Ceará

Professora do curso de Medicina da Universidade Estadual do Ceará - UECE. Colaboradora do Grupo de Estudos em Neuroinflamação e Neurotoxicologia - GENIT.

Matheus Eugênio de Sousa Lima, Universidade Estadual do Ceará

Acadêmico o Curso de Medicina da Universidade Estadual do Ceará.

Samuel Frota Cunha, Universidade Estadual do Ceará

Acadêmico o Curso de Medicina da Universidade Estadual do Ceará.

Marllon Luiz de Assis Castro, Universidade Estadual do Ceará

Acadêmico o Curso de Medicina da Universidade Estadual do Ceará.

Moacir Cymrot, Universidade Estadual do Ceará

Médico, Doutor em Cirurgia Plástica, Professor do Curso de Medicina da Universidade Estadual do Ceará.

Gislei Frota Aragão, Universidade Estadual do Ceará

Farmacêutico, Doutor em Farmacologia, Professor do Curso de Medicina da Universidade Estadual do Ceará,

References

ABRACIT. Associação Brasileira de Centros de Informação e Assistência Toxicológica. Lista dos Centros. 2018. Disponível em: <http://abracit.org.br/wp/lista-dos-centros/>. Acesso em: 02 maio 2018.

BARCHOWSKY, A. BUCKLEY, L. A.; CARLSON, G. P.; FITSANAKIS, V. A.; FORD, S. M.; GENTER, M. B.; GERMOLEC, D. R.; LEAVENS, T. L.; LEHMAN-MCKEEMAN, L. D.; SAFE, S. H.; SULENTIC, C. E.; EIDEMILLER, B. J. The Toxicology Education Summit: Building the Future of Toxicology Through Education. Toxicological Sciences, [s.l.], v. 127, n. 2, p.331-338, 2012. http://dx.doi.org/10.1093/toxsci/kfs111.

BITTENCOUT, H. R.; CREUTZBERG, M.; RODRIGUES, A. C. M.; CASARTELLI, A. O.; FREITAS, A. L. S. Desenvolvimento e validação de um instrumento para avaliação de disciplinas na educação superior. Estudos em Avaliações Educacionais, v.22, n.48, p.91-113, 2013. http://dx.doi.org/10.18222/eae224820111994

CFM. CONSELHO FEDERAL DE MEDICINA. Resolução nº 2148/2016, de 03 de outubro de 2016. Resolução CFM Nº 2149/2016. Brasília, DF, 22 jul. 2016.

DARRACQ, M. A.; ARMENIAN, P.; COMES, J.; THORNTON, S. Medical toxicology education in US emergency medicine residencies. The American Journal Of Emergency Medicine, [s.l.], p.1-2, 2018. https://doi.org/10.1016/j.ajem.2018.03.007

FIOCRUZ. Sistema Nacional de Informações Tóxico-Farmacológicas. 2018. Disponível em: <https://sinitox.icict.fiocruz.br/dados-nacionais>. Acesso em: 02 maio 2018.

GOMES, A. P.; REGO, S. Transformação da educação médica: é possível formar um novo médico a partir de mudanças no método de ensino-aprendizagem. Rev Bras Edu Méd, v.35, n.4, p.557-566, 2011. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022011000400016.

KAIMKHANI, Z. A.; AHMED, M.; AL-FAYEZ, M.; ZAFAR, M.; JAVAID, A. O currículo tradicional de anatomia é satisfatório para os estudantes do último ano de medicina? Uma avaliação retrospectiva. Einstein [online], v.7, n.3, p.341-34, 2009.

MOURA, D. T. D.; FOLTRAN, R. S.; FRAIZ, I. C.; NOVAK, E. M. Articulação entre os ciclos básico e Profissionalizante: Percepção dos Alunos da UFPR. Rev. Bras. Educ. Méd, v.42, n.1, p.226-236, 2018. http://dx.doi.org/10.1590/198152712018v42n1rb201700108

GUMMIN, D. D.; MOWRY, J. B.; SPYKER, D. A.; BROOKS, D. E.; FRASER, M. O.; BONNER, W. Annual Report of the American Association of Poison Control Centers’ National Poison Data System (NPDS): 34th Annual Report. Clinical Toxicology, [s.l.], v. 55, n. 10, p.1072-1254, 2017. http://dx.doi.org/10.1080/15563650.2017.1388087.

PSU-RESMED/CE. Aviso de Edital - PSU-RESMED/CE - 2018. 2017. Disponível em: <https://www.resmedceara.ufc.br/ares/processo_seletivo/2018/processo-seletivo-de-residencia-medica-do-ceara-psu-2018/acesso-direto-2018/aviso-de-edital-psu-resmedce-2018.>. Acesso em: 02 maio 2018.

RUDLAND, J. R.; RENNIE, S. C. The determination of the relevance of basic sciences learning objectives to clinical practice using questionnaire survey. Medical Education, v.37, n.11, p.962-965, 2003. http://dx.doi.org/10.1046/j.1365-2923.2003.01671.x.

THOMPSON, T. Medical toxicology education in a world of limited resources. [Editorial]. Journal of Medical Toxicology, v. 11, p. 281-282, 2015. http://doi.org/10.1007/s13181-015-0487-7.

WALLACE, H.; ROBERTS, R.; CORSINI, E.; BONEFELD-JORGENSEN, E.; ORHAN, H.; MACH, M.; WEISER, T.; CARVALHO, F.; ISCAN, M.; TSATSAKIS, A. Toxicology as an academic discipline in European Universities. Toxicology Letters, [s.l.], v. 254, p.63-63, 2016. http://dx.doi.org/10.1016/j.toxlet.2016.04.024

Published

2018-09-30

How to Cite

Bachur, T. P. R., Lima, M. E. de S., Cunha, S. F., Castro, M. L. de A., Cymrot, M., & Aragão, G. F. (2018). Medical Toxicology: Implementation, acceptance and perspectives as a curricular discipline in the medical course. Revista Brasileira De Educação E Saúde, 8(2), 41–45. https://doi.org/10.18378/rebes.v8i2.5655

Issue

Section

Experience Report

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3