Mental health and psychosocial care: Evaluating new educational strategies in times of a pandemic

Authors

  • André Luís Bezerra Tavares Escola de Saúde Pública do Ceará, Fortaleza, Ceará
  • Albertina Antonielly Sydney de Sousa Universidade Estadual do Ceará
  • Viviane Nóbrega Gularte Azevedo Escola de Saúde Pública do Ceará, Fortaleza, Ceará
  • Ana Josiele Ferreira Coutinho Universidade Federal do Ceará, Fortaleza,Ceará
  • Cleyson Carvalho Cândido Universidade Federal do Ceará, Fortaleza,Ceará
  • Sandra Fortes Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Keywords:

Health education, Distance Education, Mental health, Psychosocial Care

Abstract

OBJECTIVE: The objective was to describe and discuss the educational strategy of virtual improvement course of the educational project SMAPS-CE from the years 2021 to 2022. METHODS: This is an exploratory-descriptive, quantitative study, developed from the collection and analysis of data extracted from the Academic System of Unified Management platform and the Virtual Learning Environment of the Public Health School of Ceará, as well as data from the Google Forms registration. RESULTS: The training was structured in three modules: 1) Introduction to the course; 2) Clinical (basic and advanced) and 3) Territory, mental health and psychosocial care, with a total of nine learning units and a workload of 180 hours to be developed over a period of four to six months. The classes were composed of two-thirds of higher-level primary care health professionals and one-third of mental health professionals, in addition to managers, in accordance with prior agreement with the Ceará State Health Department. Considering the total number of applicants, about 68.92% finished the offer between approved and disapproved. Regarding the professional categories, around 55% of medical professionals and nurses were approved, when 70% of the vacancies were only offered to doctors and nurses in primary health care. FINAL CONSIDERATIONS: By incorporating the hybrid method in the formation process of the SMAPS-CE, the challenge of simultaneously breaking with traditional teaching models and seeking to build new paths for the actions of permanent education in mental health in Ceará was accepted. Several strategies were adopted for the development of professional competences, also extending the period of offer of the course. At an opportune moment, the changes in the proposal will be evaluated and compared to the others, as a way of understanding and continuing to improve the pedagogical proposal of the project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André Luís Bezerra Tavares, Escola de Saúde Pública do Ceará, Fortaleza, Ceará

Médico, Psiquiatra, Médico de Família e Comunidade, Mestre em Saúde Pública, Escola de Saúde Pública do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil

Albertina Antonielly Sydney de Sousa, Universidade Estadual do Ceará

Enfermeira, Mestre em Ciências Fisiológicas, Doutora em Cuidados Clínicos em Enfermagem e Saúde, Fortaleza, Ceará, Brasil

Viviane Nóbrega Gularte Azevedo, Escola de Saúde Pública do Ceará, Fortaleza, Ceará

Enfermeira, Fisioterapeuta, Mestre em Enfermagem, Bolsista da Escola de Saúde Pública do Ceará Fortaleza, Ceará, Brasil

Ana Josiele Ferreira Coutinho, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza,Ceará

Bibliotecária, Especialista em Designer Instrucional, Especialista em Tecnologias Digitais na Educação, Mestre em Telessaúde, Fortaleza, Ceará, Brasil

Cleyson Carvalho Cândido, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza,Ceará

Bacharel em Ciências Contábeis, Fortaleza, Ceará, Brasil

Sandra Fortes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Psiquiatra, professora adjunta, Faculdade de Ciências Médicas da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FCM/UERJ), Rio de Janeiro, Brasil

References

AMARAL, E.; POLYDORO, S. Os desafios da mudança para o ensino remoto emergencial na graduação na Unicamp–Brasil. Linha Mestra, n. 41a, p. 52-62, 2020.

BEHAR, P. A. O ensino remoto emergencial e a Educação a Distância. 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/. Acesso em: 12 set. 2022.

BENTES, M. C. B.; KATO, O. M.. Fatores que afetam a evasão na educação a distância: curso de administração. Psicol. educ., São Paulo , n. 39, p. 31-45, dez. 2014.

BEZERRA, G. D.; SENA, A. S. R.; BRAGA, S. T.; DOS SANTOS, M. E. N.; CORREIA, L. F. R.; CLEMENTINO, K. M. de F.; CARNEIRO, Y. V. A.; PINHEIRO, W. R. O impacto da pandemia por COVID-19 na saúde mental dos profissionais de saúde: revisão integrativa. Revista Enfermagem atual in derme, v. 93, 2020.

CEARÁ. Secretaria de Saúde do Estado. QualificaAPSUS Ceará: qualificação da atenção primária à saúde do Ceará. 2017. Disponível em: https://www.saude.ce.gov.br/qualificaapsus/. Acesso em: 17 out. 2022.

CEARÁ. Escola de Saúde Pública do Ceará Paulo Marcelo Martins Rodrigues. SAGU. 20--. Disponível em: https://academico.esp.ce.gov.br/. Acesso em: 17 out. 2022.

CRAWFORD, J.; BUTLER-HENDERSON, K.; RUDOLPH, J.; MALKAWI, B.; GLOWATZ, M.; BURTON, R.; MAGNI, P. A.; LAM.; S. COVID-19: 20 countries' higher education intra-period digital pedagogy responses. Journal of Applied Learning & Teaching, v. 3, n. 1, p. 1-20, 2020.

CUIDADOS EM SAÚDE MENTAL E ATENÇÃO PSICOSSOCIAL (SMAPS): avaliação, manejo e seguimento nos territórios. Fortaleza: Escola de Saúde Pública do Ceará Paulo Marcelo Martins Rodrigues, 2020. Disponível em: https://espvirtual.esp.ce.gov.br/?project=a-lacuna-de-cuidado-em-saude-mental-mhgap-avaliacao-manejo-e-seguimento. Acesso em

EMERICH, B. F.; ONOCKO-CAMPOS, R. Formação para o trabalho em Saúde Mental: reflexões a partir das concepções de Sujeito, Coletivo e Instituição. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 23, p. e170521, 2019.

ESPERIDIAO, E.; SAIDEL, M. G. B.; RODRIGUES, J.; BARROS, S. Recursos humanos em saúde mental, álcool e drogas: formação e competências nas Américas. SMAD, Revista Eletrônica Saúde Mental Álcool e Drogas, v. 17, n. 3, p. 4–6, 2021.

FÓRUM CIENTÍFICO DE SAÚDE MENTAL E ATENÇÃO PSICOSSOCIAL DO CEARÁ, I., 2022, Fortaleza. Caminhos para o fortalecimento da política estadual de saúde mental, álcool e outras drogas. Fortaleza: Escola de Saúde Pública Paulo Marcelo Martins Rodrigues, 2022. Disponível em: https://mapa.sus.ce.gov.br/files/project/93/anais_do_f%C3%93rum_smaps-ce.pdf. Acesso em 15 ago. 2022.

GARCÍA ARETIO, L. Indicadores para la evaluación de la enseñanza en una universidad a distancia. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, v. 1, n. 1, p. 63–85, 1998.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

HOSPITAL ISRAELITA ALBERT EINSTEIN. Saúde Mental na Atenção Primária à Saúde (APS): Implementação da linha de cuidado de Saúde Mental na APS para a organização da Rede. Hospital Israelita Albert Einstein: Diretoria de Atenção Primária e Redes Assistenciais: São Paulo. Ministério da Saúde, 2019. Disponível em: https://hospitais.proadi-sus.org.br/projeto/saude-mental-na-atencao-primaria-a-saude-aps-implementacao-da-linha-de-cuidado-de-saude-mental-na-aps-para-a-organizacao-da-rede. Acesso em 15 ago. 2022.

LACERDA, J. P. R; OLIVEIRA, I. F.; AGUIAR, Y. F. C.; ANDRADE CUNHA, P. H.; FALCO LOCARNO, R. .; LOPES MORAES, L. A.; JESUS, L. A. S.; LUCINDA, L. M. F.. Relação entre o medo do COVID-19 e a sobrecarga física e mental de profissionais de saúde em atendimento contínuo de pacientes durante a pandemia de COVID-19. HU Revista, v. 48, p. 1–8, 2022.

LAI, J. LAI, J.; MA, S.; WANG, Y.; CAI, Z.; HU, J.; WEI, N.; WU, J.; DU, H.; CHEN, T; LI, R.; TAN, H.; KANG, L.; YAO, L.; HUANG, M.; WANG, H.; WANG, G.; LIU, Z.; HU,S. Factors associated with mental health outcomes among health care workers exposed to coronavirus disease 2019. JAMA network open, v. 3, n. 3, p. e203976-e203976, 2020.

MACHADO, C. B. H.; MARCELINO, V. S. Uma proposta didática para aulas remotas: microaprendizagem no ensino de física. Revista Brasileira do Ensino Médio, v. 3, p. 187-202, 2020.

MIRANDA, F. M. SANTANA, L.; PIZZOLATO, A.; SARQUIS, L. Condições de trabalho e o impacto na saúde dos profissionais de enfermagem frente a Covid-19. Cogitare Enfermagem, v. 25, n. 0, 2020.

OLIVEIRA, E. A. Ensino remoto: o desafio na prática docente frente ao contexto da pandemia. Revista Educação Pública, v. 21, n. 28, 2021.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE (OMS). MI-mhGAP Manual de Intervenções para transtornos mentais, neurológicos e por uso de álcool e outras drogas na rede de atenção básica à saúde. Versão 2.0. Brasília, DF: Organização Pan-Americana da Saúde, 2016 . Disponível em: https://iris.paho.org/handle/10665.2/49096?locale-attribute=pt. Acesso 10 ago. 2022.

PEREIRA, J. G.; RODRIGUES, A. P. O ensino a distância e seus desafios. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. 2021, a.6, ed. 07, v. 07, p. 05-20.

SHATTE, A. B. R.; TEAGUE, S.. Microlearning for improved student outcomes in higher education: A scoping review. [s.l.]: Open Science Framework, 2020.

SOARES, P.S.; OLIVEIRA, S.H.N.; MENDES, C.M.T.; RIBEIRO, S.S.; CASTRO, L.J.. Fatores associados ao burnout em profissionais de saúde durante a pandemia de Covid-19: revisão integrativa. Saúde em Debate, v. 46, p. 385-398, 2022.

WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). Mental health action plan 2013-2020. Geneve: WHO, 2013. Disponível em: https://www.who.int/publications/i/item/9789241506021. Acesso 10 ago. 2022.

TAVARES, A. L. B; TELES DE ANDRADE, A.; DE SOUZA BENICIO, L. F.; ALVES DE NEIVA, D.; MAGALHÃES DAHL , C. SMAPS-CE: ampliando acesso à educação em saúde mental. Cadernos ESP, Fortaleza, v. 16, n. 3, p. 124–129, 2022. Disponível em: https://cadernos.esp.ce.gov.br/index.php/cadernos/article/view/872. Acesso em: 17 out. 2022

Published

2023-05-18

How to Cite

Tavares, A. L. B., Sousa, A. A. S. de, Azevedo, V. N. G., Coutinho, A. J. F., Cândido, C. C., & Fortes, S. (2023). Mental health and psychosocial care: Evaluating new educational strategies in times of a pandemic. Revista Brasileira De Educação E Saúde, 13(2), 123–131. Retrieved from https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/9593

Issue

Section

ARTICLES