The The influence of health education on preventable diseases: integrative review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18378/rebes.v13i1.9336

Keywords:

Acesso à informação, Prevenção de doenças, Promoção da Saúde

Abstract

Health education comprises the association of practices and methods that contribute to the formation of critical awareness of the population regarding health practices, and preventable diseases are a set of illnesses and diseases potentially preventable by the performance of health services. In Brazil, the reality of preventable diseases is diverse, as represented by stroke, atherosclerosis, systemic arterial hypertension, chronic obstructive pulmonary diseases and diabetes mellitus. This circumstance highlights the relevance that Health Education has in the dissemination and improvement of good health practices. In view of the negative influence that diseases have on people's quality of life, the study of health education influxes in the face of preventable diseases is justified. Thus, this investigation consists of an integrative review with a view to identifying the most recurrent modalities of health education intervention; the relevance of training networks between professionals, social agents and the population in general; and the outcomes of educational health actions in the prevention of preventable diseases and disorders. Nine studies were selected supported by the EMBASE databases; MEDLINE, via PUBMED; SCIENCE DIRECT and LILACS. In the studies included in this review, the relationship between educational actions in health, the advancement of knowledge and the modification of the risk behavior of the target audience remained identified.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, S, R.; ALVES, A. O.; DE ASSIS, M. C. S. Educação popular em saúde como estratégia à adesão na realização do exame colpocitológico. Ciência, Cuidado e Saúde, v. 15, n. 3, p. 570-574, 2016.

ARAÚJO, M. F. M.; ALMEIDA, M. I. de; NÓBREGA-THERRIEN, S. M. Educação em saúde: reflexões para a promoção da vigilância à saúde. In: ROUQUAYROL, M. Z.; GURGEL, M. Epidemiologia & Saúde. 8. ed. [S. l.: s. n.], cap. 33, p. 1432-1484. ISBN 978-85-8369-029-0. E-book (1790 p.) 2018.

ASEGEDEW, B; TESSEMA, F; PERRY, H. B; BISRAT, F. The CORE Group Polio Project’s community volunteers and polio eradication in Ethiopia: self-reports of their activities, knowledge, and contributions. The American journal of tropical medicine and hygiene, v. 101, n. 4 Suppl, p. 45, 2019.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de Apoio à Gestão Participativa. Bases para a Educação em Saúde nos serviços. Oficina Nacional de Educação em Saúde nos Serviços do SUS. Brasília (DF): Ministério da Saúde, 2008.

CANDEIAS, N. M. F. Evolução histórica da educação em saúde como disciplina de ensino na Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo-1925 a 1967. Revista de Saúde Pública, v. 22, n. 4, p. 347-365, 1988.

CUNHA, N. de B.; BORUCHOVITCH, E. Estratégias de aprendizagem e motivação para aprender na formação de professores. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology, v. 46, n. 2, p. 247-253, 2012.

DE OLIVEIRA, M. M., MOTA, K. C. P., ARAÚJO, I. A. C., FARIA, K. F., SILVA, C. O., PEREIRA, D. A; CUNHA, M. J. R. da; MIRANDA, J. S. Conhecer para prevenir: complementação do conhecimento dos alunos do ensino fundamental sobre microbiologia e parasitologia em três escolas de Uberlândia-MG. Semina: Ciências Biológicas e da Saúde, v. 41, n. 2, p. 249-262, 2020.

EZEUGWU, L; AGUWA, E. N; ARINZE-ONYIA, S. U; OKEKE, T. A. Health education: Effect on knowledge and practice of workplace personal hygiene and protective measures/ among woodworkers in Enugu, Nigeria. Nigerian journal of clinical practice, v. 20, n. 7, p. 867-872, 2017.

FACCIOLÀ, A; VISALLI, G; ORLANDO, A; BERTUCCIO, M. P; SPATARO, P; SQUERI, R; PICERNO I.; DI PIETRO, A. Vaccine hesitancy: An overview on parents' opinions about vaccination and possible reasons of vaccine refusal. Journal of public health research, v. 8, n. 1, 2019.

FAVRE, T. C; MASSARA, C. L; BECK, L. C. N. H; CABELLO, R. K. S. A; PIERI, O. S. Adherence to diagnosis followed by selective treatment of Schistosomiasis mansoni and related knowledge among schoolchildren in an endemic area of Minas Gerais, Brazil, prior to and after the implementation of educational actions. Parasite Epidemiology and Control, v. 13, p. e00208, 2021.

FREITAS, A. L. S. de. Avaliação Participativa: saberes e não saberes da experiência na formação com educadores/as. Revista Teias, v. 11, n. 21, p. 7, 2010.

FUNDAÇÃO NACIONAL DE SAÚDE - FUNASA. Educação em Saúde Diretrizes. Ministério da Saúde, 2007. Disponível em: <http://www.funasa.gov.br/documents/20182/38937/Educa%C3%A7ao++em+Saude+-+Diretrizes.pdf>. Acesso em: 03 out. 2021.

KARINJA, M; SCHLIENGER, R; PILLAI, G. C; ESTERHUIZEN, T; ONYANGO, E; GITAU, A; OGUTU, B. Risk reduction of diarrhea and respiratory infections following a community health education program-a facility-based case-control study in rural parts of Kenya. BMC public health, v. 20, n. 1, p. 1-9, 2020.

KAUR, J., KAUR, M., WEBSTER, J., & KUMAR, R. Protocol for a cluster randomised controlled trial on information technology-enabled nutrition intervention among urban adults in Chandigarh (India): SMART eating trial. Global health action, v. 11, n. 1, p. 1419738, 2018.

KIM, H.; CHENG, SH. Assessing quality of primary diabetes care in South Korea and Taiwan using avoidable hospitalizations. Health Policy, v. 122, n. 11, p. 1222-1231, 2018.

MALTA, D. C., FRANÇA, E., ABREU, D. X. D., OLIVEIRA, H. D., MONTEIRO, R. A., SARDINHA, L; Duarte, E. C.; SILVA, G. A. Atualização da lista de causas de mortes evitáveis (5 a 74 anos de idade) por intervenções do Sistema Único de Saúde do Brasil. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 20, n. 3, p. 409-412, 2011.

MALTA, D. C; PRADO, R. R. D., SALTARELLI, R. M. F., MONTEIRO, R. A., SOUZA, M. D. F. M. D; ALMEIDA, M. F. D. Preventable deaths in childhood, according to actions of the Unified Health System, Brazil. Revista Brasileira de Epidemiologia, v. 22, 2019.

MARTELETO, C. de A.; VALENTE, G. S. C. Educação Permanente: Uma Estratégia na Promoção, Prevenção e Controle de Infecção Hospitalar. Revista Pró-UniverSUS, v. 8, n. 2, p. 137-139, 2017.

MEDEIROS, C. R. G; KOETZ, L. C. E; GRAVE, M. T. Q; RAUPP, L. M; SALVADORI, M; FREITAG, A. L. Estratégia saúde da família e morbimortalidade por doenças crônicas evitáveis em pequenos municípios. Revista Baiana de Saúde Pública, v. 42, n. 1, 2018.

MELO, L. P. de. Análise biopolítica do discurso oficial sobre educação em saúde para pacientes diabéticos no Brasil. Saúde e Sociedade [online]. 2013, v. 22, n. 4 [Acessado 15 Janeiro 2022], pp. 1216-1225. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0104-12902013000400022>. Epub 31 Jan 2014. ISSN 1984-0470.

OTSUKA-ONO, H; HORI, N; OHTA, H; UEMURA, Y; KAMIBEPPU, K. A childhood immunization education program for parents delivered during late pregnancy and one-month postpartum: a randomized controlled trial. BMC Health Serv Res 19, 798. 2019.

PINTO, R. A. Métodos de Ensino e Aprendizagem sob a Perspectiva da Taxonomia de Bloom. Revista Contexto & Educação, v. 30, n. 96, p. 126-155, 2015.

RODRÍGUEZ-MOLINA, D; BARTH, S; HERRERA, R; ROSSMANN, C; RADON, K; KARNOWSKI, V. An educational intervention to improve knowledge about prevention against occupational asthma and allergies using targeted maximum likelihood estimation. International archives of occupational and environmental health, v. 92, n. 5, p. 629-638, 2019.

SANTOS, E. S. M. A miopia sistêmica no atual modelo de ensino centrado no professor. Seminário em Administração, 15, 2012, São Paulo. Anais... São Paulo, 2012, p. 1-14.

SEEAR, K. H; LELIEVRE, M. P.; ATKINSON, D. N.; MARLEY, J. V. ‘It’s Important to Make Changes. ‘Insights about Motivators and Enablers of Healthy Lifestyle Modification from Young Aboriginal Men in Western Australia. International journal of environmental research and public health, v. 16, n. 6, p. 1063, 2019.

SOUZA, M. T. de; SILVA, M. D. da; CARVALHO, R. de. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein (São Paulo), v. 8, p. 102-106, 2010.

URSI, E. S.; GAVÃO, C.M. Prevenção de lesões de pele no perioperatório: revisão integrativa da literatura. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 14, n. 1, p. 124-131, 2006.

Published

2023-03-10

How to Cite

Gomes, J. Ítalo da S. D., Pinto, K. L. de A., Rangel, J. F., Carneiro, A. K. P., Rabelo, F. C. S., & Almeida, M. I. de. (2023). The The influence of health education on preventable diseases: integrative review. Revista Brasileira De Educação E Saúde, 13(1), 21–29. https://doi.org/10.18378/rebes.v13i1.9336

Issue

Section

ARTICLES

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.