The impacts of the COVID 19 pandemic on technical nursing education: a case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18378/rebes.v13i4.9815

Keywords:

Technical training in nursing, Emergency Remote Teaching, Teacher qualification

Abstract

The research aims to analyze the strengths and weaknesses of the training process of nursing technicians at Colégio Técnico de Limeira – COTIL during the COVID19 pandemic through compulsory emergency remote teaching as well as the use of information technologies. The impact on this process was evaluated in the light of active and evaluation methodologies and, finally, a possible adoption of the hybrid teaching model for the referred course was questioned. It is a qualitative, exploratory, descriptive research, through semi-structured interviews with the faculty and focus groups with students. Data evaluated by content analysis in the thematic modality. As guiding elements: the LDB for technical training, the institutional Political Pedagogical Project, the Pedagogical Project of the Course and its curricula and menus. The teaching staff pointed out difficulties in building content online, in addition to evaluative parameters and also the lack of interdisciplinarity. They point to the need for permanent education to qualify new resources. The student body reports the lack of more interesting classes and points to task overload; assume that they did not have the proper commitment and, despite being closer to technologies, they would not like hybrid teaching, as they believe that face-to-face teaching is richer in every sense.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriel de Barros Macedo Matos, Universidade Federal de São Paulo ,São Paulo

Graduado em Enfermagem pela Universidade Gama Filho, Rio de Janeiro. Mestre Profissional em Ensino em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de São Paulo , São Paulo,SP

Beatriz Jansen Ferreira, Centro de Desenvolvimento do Ensino Superior em Saúde, São Paulo

 

Pós-doutora em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) – São Paulo – SP. Docente do Programa de Pós Graduação “Ensino em Ciências da Saúde” do Centro de Desenvolvimento do Ensino Superior em Saúde (CEDESS) ,São Paulo ,SP

References

BACICH, L.; MORAN, J.; Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Penso Editora, 2018.

BARDIN, L.; Análise de conteúdo, São Paulo: edição 70, 2016

CAIRES, V. G; OLIVEIRA, M. A. M.; Educação profissional brasileira: da colônia ao PNE 2014-2024. Editora Vozes Limitada, 2018.

CHAVES FILHO, H. et al. Educação a distância em organizações públicas; mesa redonda de pesquisa – ação. Brasília: ENAP, 2006, p. 200.

DA MATA, A. A. et al. Impacto da pandemia de COVID-19 na saúde mental de crianças e adolescentes: uma revisão integrativa. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 1, p. 6901-6917, 2021.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005. 213 p. ISBN 8521900058.

GODOI, M. et al. O ensino remoto durante a pandemia de covid-19: desafios, aprendizagens e expectativas dos professores universitários de educação física. Research, Society and Development, v. 9, n. 10, p. 1-19, 2020.

HORN, M. B.; STAKER, H.; CHRISTENSEN, C.; Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Penso Editora, 2015.

IMRAN, N. et al. Psychological burden of quarantine in children and adolescents: A rapidsystematic review and proposed solutions. Pakistan Journal of Medical Sciences, v. 36, n. 5, p. 1106-1116, 2020.

LIMA, V. M. do R.; et al. Processos de formação continuada: com a palavra o professor de ciências. Investigações em Ensino de Ciências, [S. l.], v. 22, n. 3, p. 61–79, 2017.

MOORE, M.; KEARSLEY, G.; Educação a distância. 3º ed. São Paulo: Cengage Lerning, 2013.

NUNES, C. P; OLIVEIRA, D. A.; Trabalho, carreira, desenvolvimento docente e mudança na prática educativa. Educação e pesquisa, v. 43, n. 1, p. 65-80, 2017.

PALFREY, J.; GASSER, U. Nascidos na era digital: entendendo a primeira geração dos nativos digitais. Porto Alegre: ARTMED, 2011.

PASINI, C.G.; CARVALHO, E,; ALMEIDA, L.H.C. Educação híbrida em tempos de pandemia: algumas considerações. Ministério da Educação: Observatório Socioeconômico da COVID-19 da UFSC, 2020.

REIGADA, C. R. Simulação: metodologia ativa de ensino inovadora no curso Técnico em Enfermagem. Dissertação de Mestrado – UNIFESP. 2020.

SANT'ANNA, A. S.; Profissionais mais competentes, politicas e práticas de gestão mais avançadas. RAE eletrônica, v. 7, n. RAE electron., 2008 7(1), jan. 2008.

SOUZA, T.C. et al. Ansiedade, depressão e ideação suicida em docentes universitários, em tempos de pandemia da COVID-19. Diversitas Journal, v. 7, n. 4, p. 2590-2604, 2022.

Published

2023-12-07

How to Cite

Matos, G. de B. M., & Ferreira, B. J. (2023). The impacts of the COVID 19 pandemic on technical nursing education: a case study. Revista Brasileira De Educação E Saúde, 13(4), 848–856. https://doi.org/10.18378/rebes.v13i4.9815

Issue

Section

ARTICLES