Percepções de agentes comunitários de saúde sobre a educação em saúde a partir de práticas de cura populares

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18378/rebes.v13i4.9712

Keywords:

Health education, community health agents, narrative, healing practices

Abstract

This paper uses the results of a qualitative research about ​​health education, did with a group of eight community health agents, who working in primary care, as well with thirteen families assisted by them in a city localized in the middle of the state of Rio Grande do Sul. The investigation aimed to listen narratives about labor and healing practices that are articulated as educational processes. Thus, five meetings were held with the community health agents group, with semi-structured scripts, allowing them to assume the role of narrators and there were visits to families, in which new narratives and photographic records of the healing practices valued by them were stimulated. Finally, there was an exhibition with fifty photographs and a new reflection with the group of agents involved. The reflections led to resignifications about the educational processes that involve them, about the care practices they manage and, mainly, about their ways of understanding about the healing practices carried out by the families they assist and, mainly, about the health education processes that they promote and in which they are inserted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, E. F. S. et al. Os agentes comunitários de saúde e as práticas educativas: potencialidades e fragilidades. Revista de enfermagem da UERJ, Rio de Janeiro, v.26, p.1-5, 2018.

CAMPOS, J. L. A.; SILVA, T. C.; ALBUQUERQUE, U. P. Observação Participante e Diário de Campo: quando utilizar e como analisar? In.: Métodos de Pesquisa Qualitativa para Etnobiologia. Recife: NUPEEA, 2021, p.95-112. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/351334960_Metodos_de_pesquisa_qualitativa_para_etnobiologia>. Acesso em: 20 jan. 2023.

CAVALCANTE, A. E. (2022). Mapa conceitual configura a base semântica do texto. Revista Ciências da FAP, n.5, 2022. Disponível em: <https://revistas.fadap.br/ciencias/article/view/12>. Acesso em: 20 jan. 2023.

CECCON, R. F. et al. Narrativas em Saúde Coletiva: memória, método e discurso. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2022.

FALKENBERG, M. B. et al. Educação em Saúde e Educação na Saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v.19, n.3, p.847-852, 2014.

FOUCAULT, M. A Arqueologia do Saber. 8 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GALIMBERTI, G. Portfólio Farmácia Doméstica. National Geographic Brasil, Edição Especial, São Paulo, p.08-14, jan. 2019.

KOSSOY, B. Realidades e Ficções na Trama Fotográfica. 4 ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2009.

LUPTON, D. F. In: GAMA, B. K. G. Resenhas. Sexualidad, Salud y Sociedad, Rio de Janeiro, set.-dez., 2020. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/sess/a/tThJLkB5nzZDspspnJwnJWG>. Acesso em: 14 jan. 22.

MALLMANN, D. G et al. Educação em Saúde como principal alternativa para promover a saúde do idoso. Revista Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v.20, n.6, 2015, p.1763-1772.

MARTINS, J. S. Sociologia da Fotografia e da Imagem. São Paulo: Contexto, 2022.

PREFEITURA MUNICIPAL DE SOBRADINHO. Secretaria Municipal de Saúde. Dados da Unidade de Estratégia de Família 4: Microáreas, localidade e famílias, 2022.

SALGADO, J.; WENDERS, W. O Sal da Terra (documentário). Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=dT7wv2HSkYE>. Acesso em: 23 jan. 2023.

SCHROEDER, D. F.; BIANCHINI, M. A.; DARSIE, C.; MORETTI, C; Z.. Localização espacial dos municípios do Vale do Rio Pardo. 2021. 1 mapa. Escala 1:10. Disponível em: https://geosaudevrp.org/2021/09/26/localizacao-espacial-dos-municipios-do-vale-do-rio-pardo/

SOUZA, N. O.; SANTOS, C.A.C; LEITE, L. Saúde Pública em Mapas Mentais. Salvador: Sanar, 2021.

TOLOMEU, J. S. O. et. al. Ações de educação em saúde para agentes comunitários de saúde. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, Três Corações, v.11, n.1, p.40-49, jan./jul. 2013.

Published

2023-12-03

How to Cite

Sebastiany, G. D., & Souza, C. D. de. (2023). Percepções de agentes comunitários de saúde sobre a educação em saúde a partir de práticas de cura populares . Revista Brasileira De Educação E Saúde, 13(4), 838–847. https://doi.org/10.18378/rebes.v13i4.9712

Issue

Section

ARTICLES